Na opakowaniach kosmetyków znajduje się wiele różnych informacji, symboli
i ostrzeżeń. Niektóre z nich występują tylko na kosmetykach, inne na
bardzo różnych produktach (na przykład żywności lub odzieży). Niektóre z
oznaczeń są obowiązkowe, inne nie.
Poniższe zestawienie ułatwi Wam zrozumienie oznakowania kosmetyków oraz
pozwoli sprawdzić, czy kosmetyk, który zamierzasz kupić jest prawidłowo
oznakowany.
Symbol „ręki na książce” oznacza, że na dołączonej do kosmetyku ulotce,
taśmie lub kartce zawarte są przez producenta dodatkowe, ważne
informacje. Symbol stosowany jest najczęściej, gdy na opakowaniach
wewnętrznym i zewnętrznym brakuje miejsca na umieszczenie wszystkich
ważnych informacji. Natomiast jeśli na ulotce znajdują się jakieś
informacje, które są obowiązkowe, ale nie mieszczą się na opakowaniu,
umieszczenie tego symbolu jest obowiązkowe.
Symbol PAO – Period After Opening, nazywany też czasem symbolem
otwartego słoiczka. Dodatkowo na słoiczku lub pod nim podaje się cyfrę,
która oznacza liczbę miesięcy (np. 6M, 9M, 24M).
Symbol PAO oznacza czas po otwarciu opakowania, w jakim produkt może być bezpiecznie stosowany.
Produkt oznakowany tym symbolem spełnia zalecenia Komisji Europejskiej w
zakresie skuteczności ochrony przed promieniowaniem UVA. Obecnie
wszystkie kosmetyki przeciwsłoneczne muszą spełniać zalecenia w zakresie
ochrony przed UVA.
Znak „zielony punkt” – znak handlowy, oznacza, że producent ma
podpisaną umowę z organizacją odzysku, która jednocześnie posiada
licencję na używanie tego znaku. W Polsce jest to tylko jedna
organizacja odzysku – Rekopol. Znak ten często niesłusznie kojarzony
jest z możliwością recyklingu opakowania.
Wszyscy producenci kosmetyków mają obowiązek recyklingu opakowań, ewentualnie wnoszenia tzw. opłaty produktowej za niewykonanie tego obowiązku.
Wszyscy producenci kosmetyków mają obowiązek recyklingu opakowań, ewentualnie wnoszenia tzw. opłaty produktowej za niewykonanie tego obowiązku.
Znak „nie testowane na zwierzętach"
Uwaga! W obowiązujących przepisach istnieje c a ł k o w i t y zakaz
testowania kosmetyków na zwierzętach, dlatego znak ten jest coraz
rzadziej stosowany przez producentów.
Znak nie jest regulowany żadnym aktem prawnym i może mieć różny kształt.
Znak „e” umieszcza się na wszystkich towarach paczkowanych, nie tylko
kosmetykach. Oznacza gwarancję firmy paczkującej towar, że podczas
paczkowania produktów stosowano system kontroli wewnętrznej ilości
towaru paczkowanego.
Znak „dbaj o czystość”. Po zużyciu opakowanie należy wyrzucić do kosza na odpady, aby nie zanieczyszczało środowiska.
Oznaczenie produktu nie zawierającego freonów, czyli produktu
bezpiecznego dla warstwy ozonowej Znak ten obecnie stosowany jest coraz
rzadziej, ponieważ, w dostępnych aerozolach nie wolno już w ogóle
stosować freonów, zostały one zakazane. Obecnie zastępowane są
najczęściej mieszaniną propanu i butanu.
Znak stosowany na opakowaniach wyrobów aerozolowych (lakiery do włosów,
dezodoranty). Oznacza całkowitą pojemność opakowania podaną w
mililitrach.
Znak kosmetyku naturalnego lub organicznego przyznawany przez organizację International Natural & Organic Cosmetics Association. Oznacza, że produkt spełnia kryteria NaTrue w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych i organicznych.
Wybaczcie, że tak rzadko do Was zaglądam, ale nowa praca pochłania cały mój czas! A do tego jeszcze w weekendy dochodzi uczelnia! :)
zapraszam na mojego facebooka :)
Buziaki :*
Świetny post, bardzo praktyczny :) chyba to dopiszę do swojej sklepowej ściągi ze składnikami kosmetyków :)
OdpowiedzUsuńBardzo fajna ściągawka :) Znaczenia "e" nie znałam wcześniej!
OdpowiedzUsuńAle fajny post. Przy części tych znaczków nawet się nie zastanawiałam, co znaczą. A teraz będę wiedzieć :)
OdpowiedzUsuńDzięki za tekst! Znakowanie przemysłowe wymaga najlepszych urządzeń. W Promark Serwis można kupić wysokiej klasy rozwiązania.
OdpowiedzUsuń